Tietoja minusta

Ohjauskulma on taide- ja kulttuurialan toimijoiden työllistymismahdollisuuksia parantava toimintamalli. Tavoitteena on taide- ja kulttuurialan koulutuksen ja työelämän välisen eron pienentäminen. Ohjauskulma auttaa Satakuntalaisia taide- ja kulttuurialalle valmistuneita laajentamaan työllistymismahdollisuuksiaan ja kehittämään työllisyyttä tukevia projekteja. Ohjauskulmaan osallistuva taide -ja kulttuurialan ammattilainen laatii Ohjauskulman tukemana henkilökohtaisen toimintasuunnitelman. Ohjauskulma tarjoaa asiantuntija-apua ja koulutusta muun muassa urasuunnitteluun, yrittäjyyteen, hanketoimintaan sekä oman osaamisen kehittämiseen liittyvissä asioissa. Toimintaan osallistuminen ei ole kokoaikaista, vaan pohjautuu yksilö- ja ryhmätapaamisiin sekä henkilökohtaiseen ohjaamiseen. Osallistumisen kestoon vaikuttavat osallistujien lähtökohdat ja tarpeet sekä Ohjauskulmassa eteenpäin vietävä projektisuunnitelma. Satakunnan ammattikorkeakoulu käynnistää Satakunnan ELY-keskuksen rahoittaman Ohjauskulmatoiminnan Porissa, Raumalla ja Kankaanpäässä. Ohjauskulman toiminta-aika on 7.10.2011 -31.12.2013.

1.21.2013

Lyhytaaltoaseman kuulumisia




Lyhytaaltoasemalle saapui yllättyneitä koululaisia, kun 10. tammikuuta järjestetty työpaja alkoi. Kadotetut paikat-hankkeen ensimmäinen varsinainen työpaja järjestettiin lyhytaaltoaseman inspiroivissa tiloissa. Vaikka tilassa ei ole lämmitystä, tiivis tunnelma ja iso puhallin tekivät tilasta sopivan lämpimän. Harva oppilaista oli käynyt lyhytaaltoaseman sisällä ja paikka herätti kiinnostusta - joidenkin mielestä lyhytaaltoasema on näyttänyt vähän pelottavaltakin. 





Väinölän koulun viidesluokkalaiset kutsuttiin mukaan työpajaan, jossa kokeiltiin uudenlaista avointa, lapsille ja nuorille suunnattua toimintaa. Kadotetut paikat-hankkeen muotoilija Päivi Raivion ja T.E.H.D.A.S. ry:n Antti Pedrozon kanssa suunniteltun työpajan tavoitteena oli kerätä koululaisten ideoita lyhytaaltoaseman ja siihen toteutettavan veistospuiston toiminnoista, luoda kontakteja lähialueen toimijoihin ja kokeilla erilaisia osallistumisen välineitä. Työpajan tärkein osuus oli kuitenkin itse tekeminen. 



Työpajan aluksi oppilaat ideoivat lyhytaaltoaseman piha-alueen käyttöä äänestämällä eri toimintojen välillä värilapuin. Selkeäksi suosikiksi nousi graffittimaalaus. Toisena ja kolmantena olivat lumiveisto ja seikkailu. Ideoinnin tarkoituksena oli välittää lasten toiveita T.E.H.D.A.S. ry:n taiteilijoille puistoalueen ja veistospuiston ideointi- ja suunnittelutyöhön. Lasten toiveet ovatkin osittain toteutumassa: lyhytaaltoaseman ympäristöön on suunnitteilla graffittiseinä. Muita ideointiosuudessa esiteltyjä toimintoja, kuten kiipeilyä, voidaan käyttää, ellei suoraan, niin esimerkiksi veistospuistoon tulevien taideteosten osana. 


Ideoinnin jälkeen oppilaat aloittivat Lyhytaaltoaseman veistospuiston yhteisteoksen toteuttamisen kokoamalla ja maalaamalla puisia moduuli-laatikoita. Laatikot kootaan ja yhdistetään isommaksi teokseksi kevään kuluessa. Laatikoissa aiotaan myös viljellä kasveja, jolloin syntyy elävä teos ja josta ehkä poimitaan syötävääkin ennen seuraavaa syksyä. Teoksen taustalla on idea kollektiivisesta teoksesta, joka synnyttää luontevaa jatkumoa työpajassa alkaneelle T.E.H.D.A.S ry:n ja Väinölän koulun yhteistyölle. Seuraavassa työpajassa hahmotetaan teoksen lopullista muotoa ja sijaintia. 

Toiminnan vakiintuessa ja laajentuessa myös muut lähikoulut ja muut ryhmät voisivat toimia aktiivisesti lyhytaaltoasemalla ja sen ympäristössä. Jatkossa lyhytaaltoaseman ympäristöä voitaisiin käyttää laajemminkin oppimisympäristönä ja muutkin Porin  koulut voisivat käyttää lyhytaaltoasemaa ja sen ympäristöä työpajatoimintaan ja oppimiseen T.E.H.D.A.S. ry:n taiteilijoiden johdolla.


Työpaja ja lyhytaaltoasema ympäristönä innosti oppilaita todella paljon, päivä oli kuulemma “paras koulupäivä ikinä!” ja kaikkia kuviksen tunteja toivottiin asemalle. Lyhytaaltoasema poikkeaa koulusta tilan lisäksi myös sen suhteen mitä kaikkea tilassa voi tehdä esimerkiksi nikkaroida, maalata ja rakentaa - ulkona tai sisällä. T.E.H.D.A.S. ry:n taiteilijat ovat ammattikuvanveistäjiä, joilla on paljon kokemusta lumen ja hiekan veistämisestä - lapsia kiinnostavia taitoja, joita koululaiset voisivat aktiivisemminkin oppia ja seurata paikan päällä. 

 - Päivi Raivio









Työpaja on osa Kadotetut paikat-hanketta. Suomen kulttuurirahaston rahoittama ja World Design Capital Helsinki-organisaation hallinnoima hanke tuo muotoiluajattelun osaksi kulttuuripaikkojen kehittämistä. Hankkeessa etsitään muotoilun avulla näille ”kadotetuille paikoille” uudenlaista identiteettiä ja käyttötapoja, joiden myötä niistä tulee näkyviä ja lähestyttäviä erityisesti nuorille. Nuorten ohella muotoiluhankkeeseen osallistetuu paikallisia taiteilijoita sekä kaupunkien ja kulttuurialan toimijoita. Hankkeen muotoilijana toimii Päivi Raivio.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti