Tietoja minusta

Ohjauskulma on taide- ja kulttuurialan toimijoiden työllistymismahdollisuuksia parantava toimintamalli. Tavoitteena on taide- ja kulttuurialan koulutuksen ja työelämän välisen eron pienentäminen. Ohjauskulma auttaa Satakuntalaisia taide- ja kulttuurialalle valmistuneita laajentamaan työllistymismahdollisuuksiaan ja kehittämään työllisyyttä tukevia projekteja. Ohjauskulmaan osallistuva taide -ja kulttuurialan ammattilainen laatii Ohjauskulman tukemana henkilökohtaisen toimintasuunnitelman. Ohjauskulma tarjoaa asiantuntija-apua ja koulutusta muun muassa urasuunnitteluun, yrittäjyyteen, hanketoimintaan sekä oman osaamisen kehittämiseen liittyvissä asioissa. Toimintaan osallistuminen ei ole kokoaikaista, vaan pohjautuu yksilö- ja ryhmätapaamisiin sekä henkilökohtaiseen ohjaamiseen. Osallistumisen kestoon vaikuttavat osallistujien lähtökohdat ja tarpeet sekä Ohjauskulmassa eteenpäin vietävä projektisuunnitelma. Satakunnan ammattikorkeakoulu käynnistää Satakunnan ELY-keskuksen rahoittaman Ohjauskulmatoiminnan Porissa, Raumalla ja Kankaanpäässä. Ohjauskulman toiminta-aika on 7.10.2011 -31.12.2013.

10.28.2013

Osallistavasuunnittelu 15. ja 16.10.2013


                    Unelmien koulupihalla vain norsut kärsivät


Kaupunkimuotoilija Päivi Raivion ohjaaman osallistavan suunnittelun koulutus huipentui Kankaanpään keskustan koulun viidennen luokan oppilaiden työpajaan.

5B luokka koki poikkeuksellisen koulupäivän Kankaanpään taidekoulun muovailuluokassa. Lapsille haluttiin tarjota mahdollisuus osallistua itse oman ympäristönsä kehittämiseen ja ohjauskulman taiteilijoille sekä ympäristötaiteen kurssin opiskelijoille käytännön opetusta siitä, mitä on suunnitella funktionaalisia teoksia tietyin rajoittein.

Toiminnallista Unelmien koulupiha päivää edelsi Päivi Raivion koulutus osallistavasta suunnittelusta sekä käytetyistä menetelmistä ja työkaluista (koulutusmateriaali löytyy koulutussivulta).

Kankaanpään keskustan koululaiset oli  aikaisemmin haastettu laputustehtävällä innovoimaan Unelmien Koulupihaa annettujen teemojen sekä vapaiden ideoiden tiimoilta. Oppilaiden ideakisassa voiton veivät maja ja seikkailu, vapaana ideana oli ehdotettu myös kekseliäästi rakennuspuistoa. Näitä ideoita oppilaat pääsivät tuottamaan nyt taiteilijaohjauksessa.

Ajatus koko yhteistyötoimintaan lähti alunperin keskustelusta Kankaanpään keskustan koulun tulevasta remontista sekä taiteen integroimisesta  tässä yhteydessä ympäristöön ja näin toiminnalliseksi elementiksi. Keskustan koululla on tällä hetkellä laaja, mutta hyvinkin rakentamaton piha-alue, joka suuruudellaan palvelee noin 350 oppilaan koulua, mutta aktivoinnissa voisi olla toimivampi sekä käyttäjälähtöisempi.

Osallistava suunnittelu painottaa juuri käyttäjälähtöistä sekä loppukäyttäjiään osallistavaa suunnitteluprosessia, jota myös tässä koulutuksessa peräänkuulutettiin.

Toimintaan osallistuneiden taiteilijoiden näkökulmasta työskentelytapa oli uusi ja  kiinnostava.  Loppukäyttäjien kanssa innovoitu teos voi olla  todellista yhteisötaidetta ja samalla myös turvallinen, käyttäjäystävällinen tuote.  5B luokan oppilaat olivat tyytyväisiä toimintamalliin sekä vaikutusmahdollisuuksiinsa omaa ympäristöä kehitettäessä, myös koulupäivän ulkoistaminen taidekoulun tiloihin sai oppilailta kiitosta.

Projektin koulutuksellisena tavoitteena oli antaa ohjauskulmalaisille ja taideopiskelijoille käytännön osaamista työpajatoiminnasta, ohjauksesta, yhteisöllisestä toiminnasta sekä osallistavasta suunnittelusta.
Projekti jatkuu pienimuotoisella pienoismallien valokuvanäyttelyllä Keskustan koululla. 
Näistä oppilailla on vielä mahdollista äänestää pihasuosikkejaan ja painottaa sisällöntuottaja-arvoaan  lopullisessa piharemontissa.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti