Unelmien koulupihalla vain norsut kärsivät
Kaupunkimuotoilija Päivi Raivion ohjaaman osallistavan
suunnittelun koulutus huipentui Kankaanpään keskustan koulun viidennen luokan
oppilaiden työpajaan.
5B luokka koki poikkeuksellisen koulupäivän Kankaanpään
taidekoulun muovailuluokassa. Lapsille haluttiin tarjota mahdollisuus osallistua itse oman ympäristönsä kehittämiseen ja ohjauskulman
taiteilijoille sekä ympäristötaiteen kurssin opiskelijoille käytännön opetusta
siitä, mitä on suunnitella funktionaalisia teoksia tietyin rajoittein.
Toiminnallista Unelmien koulupiha päivää edelsi Päivi
Raivion koulutus osallistavasta suunnittelusta sekä käytetyistä menetelmistä ja työkaluista
(koulutusmateriaali löytyy koulutussivulta).
Kankaanpään keskustan koululaiset oli aikaisemmin haastettu laputustehtävällä innovoimaan Unelmien Koulupihaa annettujen
teemojen sekä vapaiden ideoiden tiimoilta. Oppilaiden ideakisassa voiton veivät maja ja seikkailu,
vapaana ideana oli ehdotettu myös kekseliäästi rakennuspuistoa. Näitä ideoita oppilaat pääsivät tuottamaan nyt taiteilijaohjauksessa.
Ajatus koko yhteistyötoimintaan lähti alunperin keskustelusta
Kankaanpään keskustan koulun tulevasta remontista sekä taiteen integroimisesta tässä yhteydessä ympäristöön ja näin toiminnalliseksi elementiksi. Keskustan
koululla on tällä hetkellä laaja, mutta hyvinkin rakentamaton piha-alue, joka suuruudellaan palvelee noin 350 oppilaan koulua, mutta aktivoinnissa voisi olla toimivampi
sekä käyttäjälähtöisempi.
Osallistava suunnittelu painottaa juuri käyttäjälähtöistä
sekä loppukäyttäjiään osallistavaa suunnitteluprosessia, jota myös tässä koulutuksessa
peräänkuulutettiin.
Toimintaan osallistuneiden taiteilijoiden näkökulmasta
työskentelytapa oli uusi ja kiinnostava. Loppukäyttäjien kanssa innovoitu teos voi
olla todellista yhteisötaidetta ja
samalla myös turvallinen, käyttäjäystävällinen tuote.
5B luokan oppilaat olivat tyytyväisiä toimintamalliin sekä
vaikutusmahdollisuuksiinsa omaa ympäristöä kehitettäessä, myös koulupäivän
ulkoistaminen taidekoulun tiloihin sai oppilailta kiitosta.
Projektin koulutuksellisena tavoitteena oli antaa ohjauskulmalaisille ja
taideopiskelijoille käytännön osaamista työpajatoiminnasta, ohjauksesta,
yhteisöllisestä toiminnasta sekä osallistavasta suunnittelusta.
Projekti jatkuu
pienimuotoisella pienoismallien valokuvanäyttelyllä Keskustan koululla.
Näistä
oppilailla on vielä mahdollista äänestää pihasuosikkejaan ja painottaa
sisällöntuottaja-arvoaan lopullisessa
piharemontissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti